Blog

“Ik ben de rechterhand van artiesten”

Creativiteit en administratie is doorgaans geen gouden huwelijk. Om die reden besteden veel artiesten hun papierwinkel en facturatie uit aan een Sociaal Bureau voor Kunstenaars. Eén van de grootste van ons land heet t-heater en ondersteunt intussen al ettelijke duizenden creatievelingen. Benieuwd hoe het is om er te werken?

Altijd fijn als je hobby ook een beetje je beroep kan zijn. Dat moet Fien Meynendonckx gedacht hebben toen ze vier jaar geleden ging solliciteren bij t-heater, de afdeling van t-groep die voor de artistieke, culturele en creatieve sector werkt. “Ik heb een master in de filmwetenschappen en doe eigenlijk niets liever dan in de bioscoop of theaterzaal rondhangen. Mijn job bij t-heater sluit daar mooi bij aan.”

t-heater - Fien Meynendonckx - Ik ben de rechterhand van artiesten - klein

Om de administratieve molen vlotter te laten draaien, trekt t-heater meer dan ooit de kaart van harmonisatie en automatisering.

Lonen berekenen

Als consulent is Fien de rechterhand van enkele tientallen artiesten en creatievelingen. Ze rekenen op haar voor de administratieve afhandeling van hun opdrachten. “Vaak zijn ze opgelucht wanneer ze die taak aan ons kunnen uitbesteden. Dankzij onze tussenkomst genieten ze bovendien van een betere sociale bescherming, vergelijkbaar met die van een werknemer. We zorgen er bijvoorbeeld voor dat ze vakantiegeld en een arbeidsongevallenverzekering krijgen.”

Niet alleen artiesten, ook productiehuizen en culturele organisaties zijn kind aan huis bij t-heater. Zij schakelen het Sociaal Bureau voor Kunstenaars in om de contracten met al hun freelance medewerkers – acteurs, dansers, webdesigners, geluidstechniekers, redacteurs…. – te regelen. Fien: “Het is zelfs zo dat we bij een aantal klanten voltijds aanwezig zijn om de payroll en de personeelsadministratie op te volgen. Ook bij tijdelijke projecten, zoals een filmproductie, gebeurt het dat er een t-heater-consulent ter plaatse gaat om de samenwerkingen op papier te zetten en administratief op te volgen.”

Omdat elke vraag van elke klant anders is, probeert Fien zoveel mogelijk op maat te werken. “Die aanpak loont, maar maakt de job bij momenten stresserend, bijvoorbeeld als een opdracht last minute binnenrolt. Gelukkig kunnen we zelf ook op veel ondersteuning en opleiding rekenen. Zelfs als ervaren consulent krijg ik nog geregeld bijscholing over de veranderingen in de sector.”

Op de thee bij artiesten

Om de administratieve molen vlotter te laten draaien, trekt t-heater meer dan ooit de kaart van harmonisatie en automatisering. Die investering maakt dat consulenten sneller door al hun mailverkeer heen raken, waardoor ze meer tijd voor persoonlijk overleg met de artiesten en de cultuurorganisaties overhouden. “Als consulenten kunnen we nu vaker met de office manager mee op bezoek bij klanten, waardoor we hun behoeften beter kennen en nog meer op maat kunnen werken.”

Voor Fien kwam er zo ook tijd vrij om een nieuwe rol in het bedrijf op te nemen. Sinds enkele maanden combineert ze haar job als consulent met een vaste opdracht op de communicatiedienst van t-heater. “Ik heb in het verleden voor een uitgeverij gewerkt en had tijdens eerdere evaluatiemomenten aangegeven dat ik graag in die richting wou evolueren. Heel tof dat ik nu die kans krijg!” 

Blog

De familiale sfeer, de veelzijdigheid, het werken met mensen, de autonomie. Uitzendconsulent Thomas Van Moer heeft meer dan één goeie reden om tevreden te zijn over zijn job bij t-groep. Kunnen zijn argumenten ook jou overtuigen? Kom dan gerust eens praten in een van de kantoren.

Blog

Een nieuwe job is altijd een beetje springen. En dus is het fijn te weten dat je nieuwe baas ook wat vangnetten voor je klaar houdt. Bij t-groep bijvoorbeeld doen ze dat door je een opleidingstraject op maat aan te bieden. “Nee, ze gooien je hier niet voor de leeuwen”, getuigt kersvers office manager Emelien Schepens.

Blog

Bij t-interim, de divisie van hr-dienstverlener t-groep die zich toelegt op uitzendarbeid, tekende nieuwkomer Tahin Randriana letterlijk voor een primeur. Voor de regio Wallonië werd hij de eerste regional account manager: een uitdagende job waarin hij prospectie bij grote bedrijven combineert met de ondersteuning van lokale office managers.