Blog

“Mensen goesting geven om te groeien, daarin willen we een trendsetter zijn.”

Werknemers die beter in hun vel zitten, zijn productiever en meer betrokken. Cruciaal is dan de goeie match tussen werknemer en organisatie. Een uitdaging waar veel bedrijven een hele kluif aan hebben. Volgens Ascento ligt het geheim echter in de wendbaarheid van werknemers.

Moet je bij nieuwe vacatures per se altijd op zoek gaan naar nieuwe mensen? Geert Volders, algemeen directeur bij Ascento, is daar niet van overtuigd. Hij ziet dat bedrijven meer en meer oog hebben voor de eigen werknemers. “De vergrijzing van de bevolking, de hogere pensioenleeftijd, de digitalisering, langdurige zieken. Het zijn allemaal factoren die ervoor zorgen dat bedrijven verplicht zijn om meer aandacht te schenken aan hun eigen medewerkers.”

De veelzijdigheid van onze consultants is cruciaal

 

Samen groeien klanten

Sinds enkele jaren bundelt Ascento zijn expertise op het gebied van selectie, rekrutering, coaching, talent management en outplacement in één integrale aanpak. “Als we met klanten spreken, zijn ze unaniem: de veelzijdigheid van onze consultants is cruciaal. Elke consultant is opgeleid om klanten een persoonlijke aanpak op lange termijn te bieden. Van de zoektocht naar personeel over het heroriënteren van werknemers tot outplacement. Eigenlijk staan we klanten bijna tijdens de hele loopbaan van hun werknemers bij.”

Die multidisciplinaire aanpak van Ascento is niet alleen weggelegd voor de klanten. Ook de eigen medewerkers stappen in een groeitraject met focus op expertises en klantenrelaties. “Eigenlijk groeien onze medewerkers samen met de klanten. Vandaar dat ze ook een langetermijnrelatie kunnen opbouwen.” Vorig jaar startte Ascento ook met de Ascento Academy, een methode om intern kennis te verspreiden. Daarnaast organiseerden ze een summer school waarin consultants hun expertise verder konden ontwikkelen en uitdiepen.

Ascento - Geert Volders -

Trendsetter in hr

Consultants van Ascento besteden ongelooflijk veel aandacht aan de perfecte match tussen de organisatie en hun potentiële medewerkers: de juiste kandidaten selecteren en rekruteren, ze intern ontwikkelen én ze goesting geven om te groeien binnen de organisatie. Zowel op korte als op lange termijn. Zijn er geen mogelijkheden binnen de eigen organisatie, dan heroriënteert Ascento medewerkers op de externe arbeidsmarkt. In die veelzijdigheid wil het trendsetter zijn.

Met de organisatie van de Talent Mobility Award claimt Ascento ook die positie. Na een succesvolle eerste editie vorig jaar hoopt de hr-expert dit jaar het aantal van 41 ingediende cases te verbreken. De olympische zeilkampioene Evi Van Acker is opnieuw ambassadrice van de Talent Mobility Awards. Na haar topsportcarrière volgde ze zelf een heroriëntering bij Ascento. Ze is vandaag een extra inspiratiebron voor bedrijven en werknemers om te werken aan een flexibele inzetbaarheid.t.”

 

“We willen hierin absoluut verder groeien. Onze hoofdactiviteit is nu nog vooral rekrutering, selectie en outplacement. Maar bedrijven vragen meer en meer een talent mobility traject waarbij we van het in het begin betrokken zijn bij veranderings- en groeitrajecten. Je moet het zo bekijken: Ascento is een verlengstuk van de hr-afdeling van een bedrijf.”

Digitalisering als tool, niet als doel

Ascento zette recent ook de stap naar een eigen platform: My Ascento. Een digitale tool om kandidaten beter, sneller en langduriger te begeleiden. Dat wil niet zeggen dat Ascento volledig digitaal gaat werken. “Het moet ons werk versnellen en vergemakkelijken, maar we blijven ervan overtuigd dat het persoonlijke contact het verschil maak